lördag 4 oktober 2014

Skridskor och fransk matfrossa

Igår var jag och åkte skridskor med ett hundratal andra utbytesstudenter. Saint Etienne hade anordnat en kväll då det var gratis för utbytesstudenter att åka skridskor mellan kl 19-21, med temat superhjältar. Alltså var ishallen full med studenter i mangakläder, Joker-sminkning och supermannen-dräkter. Jag engagerade mig inte så mycket i utklädningen, jag hade på mig en grön handduk på ryggen som mantel och tänkte att det fick räcka bra :p.

Det var länge sedan jag åkte skridskor och det var jätteroligt att prova igen. Framför allt var det roligt att träffa så många av mina vänner här på en och samma gång! Jag har träffat massor trevliga studenter här, men i olika sammanhang och oftast är det meckigt att hålla sig uppdaterad om vad alla gör och jag kan också sakna att ha en fast grupp istället för många lösa. Igår var hur som helst många av dem jag tycker allra bäst om på plats i ishallen och jag var skönt att kunna umgås med dem samtidigt utan ansträngning.

Jag är fortfarande så pass dålig på skridskor att jag ungefär en gång per minut tror att jag verkligen ska ramla eller åka in i någon och då stannar hjärtat och andningen lite. Däremellan går det plötsligt jättebra och jag är superglad istället. En känslomässig berg-och-dalbana med andra ord och när jag klev av darrade jag i både benen och maggropen.

Senare på kvällen gick jag ut med ett gäng spanska läkarstudenter som jag träffade förra veckan. Vi hade förfest i ett av deras studentrum och satt ihopkurade i en cirkel, lyssnade på spansk musik och pratade om det mesta, mycket mysigt :). Senare gick vi ut och dansade och idag känns mina ben som spaghetti (innan jag åkte skridskor igår var jag dessutom på ett träningspass igår med särskilt fokus på benen, för att fira att jag äntligen börjar bli bra från förkylningen… ;p)

Idag var jag och tre andra utbytesstudenter hemma hos en fransk familj på lunch! Vi var hos ett par i 35-årsåldern som bodde i en lägenhet som jag blev helt förälskad i. Den var väldigt öppen med många fönster och en stor terrass. Fönstrena var gamla och ena väggen i lägenheten var gjord i murat tegel. Hemmet var fullt med reseminnen från Thailand, Afrika, Mexico med mera och överallt stod det burkar med färska kryddor eller goda röror gjorda av tjejen i paret (tyvärr kommer jag inte ihåg hennes namn) som kommer från Provence från början.

Maten var enastående! De började med att bjuda på bröd med hemlagat tapenade och guacamole. Tapenaden gjorde de genom att mixa svarta oliver, vitlök, kapris och olivolja (som kvinnans föräldrar hade kallpressat själva!!) och den var så god. Därefter fick jag smaka ostron för första gången. De är levande till dess att man öppnar den och jag fick lära mig att man först ska peta på dem och se att de rör sig innan man kan äta dem, döda ostron kan man bli sjuk av. Vi pressade citron på och åt dem i ett svek. Jag var skeptisk innan jag smakande men det var faktiskt riktigt gott! Det kändes lite som att få en kallsup i medelhavet, vilket inte var så tokigt som det låter. Det var som att vi gjorde en resa till kusten och andades havsluft en stund.

Därefter åt vi ugnsgratinerade sniglar vilket också var en första gång för mig. Också här var jag djupt skeptiskt innan eftersom jag har hört att det inte ska vara så gott men det var helt okej. Det smakade mest persilja, smör och vitlök och konsistensen var ganska fast, tack och lov. Men efter att ha ätit en snigel började jag få upp massa bilder i huvudet på vinbärssnäckorna min lillebror brukade stampa ihjäl i trädgårdslandet när jag var liten och jag kände inget större behov av att äta mer av sniglarna efter det.

När vi redan börjat bli mätta var det dags för huvudrätten. De hade gjort en Beuf Bourguignon, en slags köttgryta, vilket var det godaste jag ätit på länge. Det var nötkött, så mört att det föll isär när jag satte gaffeln i det, kokat med vin, färska tomater, morötter och rosmarinkvistar som de odlat själva. Till det hade de gjort Dauphinoise, dvs en känd potatisgratäng. De hade kokat tunna skivor potatis med grädde, mjölk, strimlad lök och vitlök och sedan gratinerat med ost. Till det här drack vi rött vin (och till skaldjuren vitt). Maten fick mig att smälta lite inombords av lycka.

Efter huvudrätten var det dags för ostbricka och vi fick prova 10 olika ostar! Getost, fårost, mild koost, lagrade koostar, grönmögel, blåmögel, fromage blanc och färskost. Vi åt hemgjord fikonmarmelad ihop med ostarna och drack mer av rödvinet, som kom från grannregionen.

Efter osten var jag proppmätt och väldigt glad över att jag hade på mig en kjol istället för tighta jeans. Då var det dags för efterrätten… :p. Till efterrätt hade de bakat en citronpaj (Tarte au citron) vilket är väldigt franskt. Den har en tunn pajbotten gjord på smör, mjöl och socker och som fyllning en citronkräm gjord på citronsaft, äggulor och socker. Till det drack vi varsin espresso och jag var som på små moln.

Under tiden vi åt pratade vi om våra olika länder och språk, franska traditioner och livet här. Vi satt ute på deras terrass och solen sken in genom taket som var gjort i vass. På terrassen stod kantstötta krukor med örter och blommor och på ett litet bord intill oss låg en handfull baguetter som försvann allt eftersom. Då och då kom deras ett år gamla katt förbi och strök sig mot våra ben. Jag tog en bit potatisgratäng och en klunk vin, tittade på de skrattande människorna omkring mig, kände vinden blåsa mjukt i nacken och såg hur solljuset fick färgerna runt omkring mig att djupna. Jag andades ut, log och var alldeles nöjd med att vara där jag var.


Stappligt, tillsammans med Catherine från Tyskland och Monaim från Marocko.


Några av spanjorerna jag gick ut med senare (Laura, Teresa, Rocio och Joseph). Rocio gjorde ett utbyte i Sverige i somras och hon skiner upp som en tusenwattslampa när vi pratar om "fika" och svenska kramar.

Spanska Marta och kinesiska Gabriel som gick "all in" med sin utklädnad

Italienska Elisa, brittiska Cleo, Emanuel (en jättetrevlig kille jag träffade igår som verkligen, verkligen inte kunde åka skridskor) och kanadensiska Veronica.
Värdparet från lunchen :). Soliga och godhjärtade.
Från deras vackra lägenhet
                                      
Brasilianska Luana och tunisiern Aymen

Ostron. De är så vackra, Luana tog med sig ett skal hem som souvenir och jag hade tänkt göra likadant men glömde bort det helt. Men det kanske var tur egentligen, havsdoften skulle kanske inte göra sig lika bra i min lägenhet här.
Mitt livs första ostron. Och halva Ysxin som kommer från Kina (hade ingen bättre bild tyvärr). Hon blev blekare och blekare allt eftersom ostronen, sniglarna och ostarna kom in, men kämpade sig igenom det med mycket mod ;)
L'escargots! (sniglarna)

Beuf Bourgignon et Dauphinoise
Ostbrickan :)


Och så citronpajen :)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar