torsdag 18 september 2014

Förkyld och rastlös

Idag är jag tokförkyld, min röst har i princip försvunnit helt och jag har hostattacker hela tiden. Det är antagligen lite mitt eget fel eftersom jag kände mig sjuk redan i lördags och sedan dess har joggat, cyklat, gått på salsakurs, gått på styrketräningspass i grupp och igår dansat bachata till kl 02. Men jag har verkligen svårt för det här med att vara inaktiv och vila när jag är förkyld. Ikväll är det i alla fall dags för en sjukling-kväll, med en roman, te och god mat. Jag hade tänkt dansa ikväll också men i och med att jag blev helt slut av att handla mat idag så kapitulerar jag istället för dagen.

Förutom förkylningen så har jag haft en riktigt bra start på den här veckan :). I måndags hade jag en heldag på sjukhuset och fick gå med min favoritdoktor, Dr Guichard på hennes mottagning under eftermiddagen. Hon är trevlig och bra på att förklara. Jag sitter med och lyssnar under samtalet och när det är dags för undersökningen brukar jag få göra den. Det är inga problem att få bra kontakt med patienterna, så fort de hör mig prata brukar de allra flesta börja gapskratta åt mina försök att få franskan rätt och ivrigt rätta mig eller säga att det inte låter alltför tokigt ändå ;p.

Den här veckan har universitetets idrottsaktiviteter äntligen startat och det finns en mängd pass, kurser och sporter man kan gå på. I tisdags var jag på salsalektion vilket var jätteroligt! Det var ett tag sedan jag dansade nu och jag har verkligen saknat det. På lektionen träffade jag massor studenter, både franska och utbytesstudenter, och jag dansade bland annat med en kille från Elfenbenskusten som var riktigt bra. Jag älskar variationen av människor jag möter här. Saint-Etienne är fullt av utbytesstudenter och det är som att resa varje gång jag pratar med någon som vuxit upp i Sydamerika, Afrika, Australien, Canada etc etc.

Igår gick jag på ett slags kombinerat aerobics/styrketräningspass som var tufft, framför allt för benen. Senare på kvällen gick jag till ett kafé/uteställe jag precis hittat här som organiserar danskurser i salsa/bachata/kizomba och diverse dansfester. Kvällen där började med en nybörjarkurs i bachata. Kursen höll hög nivå trots att det var en nybörjarkurs och jag pratade med flera halvt förtvivlade killar efter kursen (bland annat en som nästan brutit näsan på sin danspartner… :p), men jag blev imponerad över hur många det var som lärde sig jättefort. Senare på kvällen dansade jag med flera otroligt duktiga killar och jag ser fram emot att komma tillbaka och lära mig mer!

Idag var jag på universitetet för att börja läsa en kurs i franska för utbytesstudenter, som kommer hållas varje torsdag från och med nu. Vi var många studenter där och idag fick vi göra tester för att tills nästa vecka kunna delas in i grupper efter vår nivå. Testerna var ganska svåra. Först fick vi tjugo minuter på oss att skriftligt beskriva oss själva genom att svara på frågor så som ”Om ditt liv skulle vara en film, beskriv hur den skulle börja”, ”Vad har du lärt dig genom livet fram till och med nu”, ”Vad är det viktigaste i livet för dig?” etc. Svåra frågor från början och de blev inte lättare av tidspressen och av att man skulle skriva på franska :p. Därefter hade alla en muntlig intervju och slutligen fick vi läsa en artikel om Mata Haris levnadsöde, skriva stödord på ett papper (men inga hela meningar) och därefter skriftligt återberätta det viktigaste från artikeln med hjälp av stödorden men utan själva artikeln som de samlade in igen. Även om det var svårt var det också roligt att få anstränga sig till max för att använda språket som jag börjar lära mig och jag märker redan nu hur mycket mer jag kan efter bara de här veckorna.

Jag älskar språk egentligen och under åren på läkarprogrammet har jag saknat att läsa språk mycket mer än vad jag insett förut. Om jag kunde skulle jag vilja lära mig många fler (swahili, spanska, italienska, arabiska…) men just nu är jag i alla fall tacksam för möjligheten att få lära mig franska ordentligt. Då och då händer det att jag hittar precis de orden jag söker efter när jag pratar med någon och det är fantastisk känsla. Inte för att den inträffar så ofta :p. större delen av tiden är jag väldigt glad om jag ens lyckas få fram ett budskap och då med hjälp av mycket gester.

Åh, egentligen vill jag verkligen inte vara hemma ikväll. Jag känner inte för att läsa en bok och lyssna på musik. Kanske att jag skulle göra det egentligen om jag hade fått välja, men nu är jag bara irriterad på att vara sjuk och orkelös. Ibland tänker jag att jag skulle må bra av att kunna ha mer tålamod med saker, men det är verkligen inte min starka sida.

Inte för att det är så mycket att göra åt saken. Jag ska göra en till kopp te nu och börja med min bok. Jag måste ju komma i form till pilatespasset imorn… ;p



Sjukling-mat: kycklingsoppa, toast, brownie, mango och grönt te :D

Sjuk eller inte, det går inte att äta brownies utan att bli tokglad :D




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar