tisdag 10 juni 2014

Ystad, eller Bittert på bussen

Jag blev lite förälskad i Ystad när jag klev av tåget i torsdags. Det är en liten stad som ligger vid havet och som är full med söta små hus, gränder och rosor. Jag kunde gå runt och titta lite igår morse, men annars känns det som jag bara har varit på sjukhuset eller sovit (för lite).

Oftast behöver jag gå hemifrån strax efter sex och kommer hem runt kl tio på kvällarna. Jag har aldrig jobbat så intensivt tidigare och det är tufft. Det är lätt att bli gnällig och jag hatar att känna mig sådan. Det har varit tufft att hoppa in ny på en avdelning utan några introduktionspass och då jobba 14-timmarspass. Och dessutom håller jag på att bli galen på min pollenallergi som höll mig vaken halva natten idag. Just nu sitter jag uppkrupen på tåget med pollenröd näsa och känner mig, jag vet inte, butter tror jag.

Men jag tänker att det är okej. Vissa dagar måste man bara få vara som man är. Jag tror att jag har svårt att acceptera dagar då jag inte alls känner mig trevlig eller social, men det är ju ett jättekonstigt krav att ställa på sig själv. Är man trött så är man.

Jag trivs i alla fall på jobbet och man lär sig så mycket som undersköterska. Det är fint att få finnas där för människorna man möter och lyxigt att ha tid att kunna hjälpa dem med maten och lyssna på saker de har varit med om.  Många av patienterna jag mött i helgen har varit så tacksamma över den hjälp de fått och kunnat bli glad för små saker trots att de ligger på sjukhus och i vissa fall är väldigt sjuka. ”Vad du ser glad ut” log jag åt en mycket sjuk gammal kvinna igår ”Ja, jag har då inget att vara ledsen över” log hon tillbaka med glittrande ögon.


Det tar tid att skriva idag. Det känns som att jag inte har så mycket vettigt att komma med. Jag känner mig besviken på mig själv för att jag är gnällig när jag borde vara glad över att jag fått ett jobb som gör att jag kommer ha råd att resa och när jag idag faktiskt är ledig och borde ta vara på dagen bättre. Jag vet inte vad jag har för förväntningar på mig själv egentligen. Jag tror jag önskar att jag hela tiden kunde vara glad och positiv. Särskilt när jag är på en ny arbetsplats och måste göra ett bra intryck. Jag har bett och ursäkt och tackat så mycket den här helgen. Utav någon anledning har jag dåligt samvete över att jag inte kan alla rutiner lika bra som de andra anställda och jag orolig för att jag inte ska göra ett lika bra jobb som de som jobbat länge och bara jobbar ett pass per dag. Jag vill att folk ska tycka att jag gör ett bra jobb och jag vill att de ska gilla mig. Jag förstår inte varför jag är så fixerad vid det.  Det kanske kan bli den här veckans projekt, att lära sig vara nöjd med det jag faktiskt gör och bry mig mer om att jag ska gilla att leva mitt liv och mindre om vad andra tycker.

Nu har jag fått flytta över från tåget till en buss som ska upp till Linköping. Det är tågstrejk och tåget jag skulle ta norrut går inte idag. Istället sitter vi på en buss utan el och internet, som har ”åtminstone fem timmar” kvar till Linköping. Min näsa rinner hela tiden och jag har ingen mat med mig. Och nu satte busschaffören på en cover av ”Free fallin’” med en sångare som låter som att han är förstoppad.  Haha, det finns nog inte så mycket annat att göra än att vara butter ett tag till ;).

Rosor och vacker byggnad i Ystad
Jag hade ledigt igår morse och tog en promenad till hamnen :)


Hav <3
 Nu är jag äntligen hemma i min lägenhet. Jag har ätit och köpt en kortisonspray till näsan. Jag ska strax cykla ner till trädgårdsföreningen och ha picknick med rosévin och vänner. Det börjar ljusna ;)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar