lördag 28 juni 2014

Mellan Ystad och Tanzania

Nu sitter jag på ett tåg igen. På väg bort från Ystad för sista gången nu och på väg hem mot Tanzaniapackandet.

Det känns som att jag har jobbat här nere mycket längre än tre veckor (kanske för att jag har jobbat så många timmar i och för sig :p). Jag har träffat så många fina människor och lärt känna dem en hel del även om jag inte var här så länge. Igår var det kramkalas på jobbet och de sa att de skulle sakna mig och att jag var välkommen tillbaka. Det kändes i hjärtat att åka därifrån. Jag bjöd på fika och när jag skulle gå hem fick jag en chokladask från en kollega. Världens finaste :). Det är konstigt det här med tid. På vissa platser och med vissa människor kan man känna sig hemma direkt, på andra ställen kan man stanna längre och fortfarande känna sig som en främling. Det känns som att jag har känt många av dem jag träffat här i evigheter.

Framför mig på tåget sitter ett killgäng och dricker öl och skämtar, bredvid dem sitter ett möhippagäng med fjäderboer och rosa champagne. Det är väldigt mycket skratt och väldigt mycket skånska här inne och jag älskar det. Det går inte att låta kall eller distanserad på skånska. Jag funderar på att flytta hit någon gång.

Jag kommer hem runt kl två idag och ska försöka ordna upp det sista med packningen. Häromdagen fick vi reda på att det kommer vara ramadan under tiden vi är på Zanzibar! 97 % av Zanzibars befolkning är muslimer och som turist under ramadan måste man ha heltäckande kläder när man är i stan och får inte äta offentligt förrän solen gått ner. Det kommer blir väldigt spännande med tanke på min ”måste-äta-var-tredje-timme-annars-blir-gnällig-och-dum-i-huvudet”-defekt… :p. Det kommer i alla fall finnas vissa turistrestauranger öppna dagtid och man kanske kan gömma sig bakom något och äta lite nötter om det blir kris? Jag ska försöka få tag på några långklänningar imorn så att jag i alla fall kan se anständig ut om någon kommer på mig i nötätandet.

Förra helgen köpte jag en skrikblå backpacker-ryggsäck (den enda färgen som fanns på ryggsäcken jag ville ha) och en massa andra saker jag tänker är nödvändiga. Jag kommer nog aldrig bli bra på att packa lite och kompakt, men jag blir bättre och bättre tycker jag i alla fall.

Jag pratade precis med Magda om tågbiljett till Stockholm (vi kommer nog åka runt kl 15 på måndag) och praktiska detaljer kring resan. Vi har problem med att hitta biljetter till Zanzibar från Arusha (staden vi kommer till efter safarin). Air Tanzania är Tanzanias officiella flygbolag och vi verkar inte kunna boka via deras hemsida då inga länkar fungerar, inte heller länkarna med deras kontaktinformation, så vi kan inte kontakta dem heller. Vi har kontakt med en man som hjälpt oss boka safari och transfer till sjukhuset och frågade honom om han visste något om flygbolaget Air Tanzania och biljetter till Zanzibar. Han svarade att ”You can’t always trust them. They are unorganized” och sa att han däremot hittat biljetter till oss via ett annat flygbolag, för dubbla priset. Än så länge har vi tackat nej till dem, men om vi inte hittar några andra biljetter får vi kanske ändra oss. Det kommer nog lösa sig hur som helst.

Maggi och Magda har gjort ett jättejobb med att ordna upp många av detaljerna kring resan (speciellt med tanke på hur svårt det kan vara att få tag på den sortens organiserad information som vi är vana vid i Sverige) och jag har hittills inte kunnat delta så mycket eftersom jag varit i min ”jobba-sova-jobba”-bubbla. Men snart har jag äntligen tid att planera och packa och det ska bli roligt att kunna gå upp i det.

Just nu är det däremot så skönt att bara sitta här, mittemellan två äventyr. Jag njuter av att få stanna upp lite och tänka på det jag varit med om och det jag har att se fram emot. Jag sitter uppkrupen med min laptop och tittar ut på gröna skogar, röda stugor och regntung himmel. Och ler åt att vara ledig och fri.


 
Från min fina kollega :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar