söndag 24 augusti 2014

Framme i Saint-Etienne

Nu har jag kommit fram till Saint-Etienne, staden där jag ska bo de närmsta 13 veckorna.
 
Dagen igår var en lång resedag som började efter mindre än tre timmars nattsömn då jag varit på en jättemysig avskedsmiddag med vänner kvällen innan och kommit hem sent.

Den fortsatte med skjuts till Skavsta, flyg till Marseille, buss till Aix-en-Provence, tåg till Lyon, tåg till Saint-Etienne och till sist spårvagn till lägenheten. När jag kommit fram gick jag iväg och handlade mat, åt middag på McDonald's och somnade gott när jag kom hem igen, runt kl 23.

Dagen igår var riktigt mysig eftersom jag hela tiden träffade fina människor som hjälpte mig köpa biljetter, hitta rätt etc etc. Jag älskar att höra alla prata franska och hela dagen igår kändes det verkligen att jag var ute på äventyr och  upptäckte nya saker.

När jag vaknade idag kände jag mig väldigt ensam istället. Allting har söndagsstängt här idag, och jag har inget internet då jag inte kunnat köpa franskt SIM-kort till mobilen än och inte heller fått lösenordet till internet på mitt rum än (det kan jag nog få imorn och nu sitter jag i alla fall på ett internetcafé som faktiskt har öppet idag trots att det är söndag :) ). Imorse kändes det som att jag inte hade någon att prata med (vilket i  och för sig är sant utan internet i en söndagsstängd stad innan universitetskursen jag ska gå på har börjat :p) men känslan av att vara ensam börjar i alla fall vika undan så sakteliga.

Jag har varit ute och gått i staden idag och försökt lära mig hitta. Det är en söt stad ungefär lika stor som Linköping. Den är full med backar och slingriga franska gränder och på min promenad har jag träffat på många snälla människor som frågat om jag behövt hjälp att hitta någonstans, när jag gått förbi med förvirrad uppsyn och en karta i handen.

Jag åt en pizza till lunch (på den enda öppna restaurangen jag sett idag) och träffade en jättetrevlig kille som jobbade på restaurangen och var nyfiken på vem jag var och vad man äter för mat i Sverige.

De spelar funkmusik i högtalarna på  det här caféet (James Brown just nu) och ägarna sitter utanför tillsammans med stammisarna och njuter av söndagen :).

Snart tänkte jag gå till min  lägenhet och packa upp och göra den mer hemtrevlig. Det är en fräsch lägenhet med badrum och kokvrå - jag tror att jag kommer trivas där. Sedan ska jag gå och knacka på hos min granne - jag fick nämligen precis ett meddelande på facebook från en tjej som också ska göra en utbytestermin här och tydligen bor precis bredvid mig (sällskap!! :D).

Jag hade tänkt göra ratatouille till middag då jag köpt en massa goda grönsaker och örter igår och sedan imorn ska jag börja på en förberedelsekurs som universitetet anordnar för utbytesstudenterna här.

Jag längtar till att få träffa lite människor och börja kunna ordna upp allt praktiskt imorn.

Stor kram så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar